Menü
2015. 05. 01
Fellendülőben a hazai építőipar
Hosszú, recessziós időszak után végre egyre több jó hírt hallunk a magyar építőipar háza tájáról, ahol az elmúlt évek során sokféle változás tanúi lehettünk: új építési törvény készült, bevezetésre került az e-napló, hogy csak a legfontosabbak említsem. Arra voltunk kíváncsiak, vajon mindezt hogyan látják, hogyan élték meg az építőipari szereplői.
Fellendülőben a hazai építőipar

Hosszú, recessziós időszak után végre egyre több jó hírt hallunk a magyar építőipar háza tájáról, ahol az elmúlt évek során sokféle változás tanúi lehettünk: új építési törvény készült, bevezetésre került az e-napló, hogy csak a legfontosabbak említsem. Arra voltunk kíváncsiak, vajon mindezt hogyan látják, hogyan élték meg az építőipari szereplői. A Regio Regia magazin főszerkesztője Grabarics Gáborral, a Grabarics Építőipari Kft. cégvezetőjével és munkatársával Kótai Henriett marketingvezetővel beszélgetett.

Jó úton járnak: Business SuperBrands díjas lett a Grabarics Építőipari Kft.

Fellendülőben a hazai építőipar

Hosszú, recessziós  időszak után végre egyre több jó hírt hallunk a magyar építőipar háza tájáról, ahol az elmúlt évek során sokféle változás tanú lehettünk: új építési törvény készült, bevezetésre került az e-napló, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Arra voltunk kíváncsiak, vajon mindezt hogyan látják, hogyan élték meg az építőipar szereplői, Grabarics Gáborral, a Grabarics Építőipari Kft. cégtulajdonosával és munkatársával Kótai Henrietta, marketing vezetővel beszélgettünk.


Hogyan váltak be a gyakorlatban az új építőipari előírások, szabályozások?

- Van, ami jól működik, van olyan rendelet, amire még továbbra is várunk, és olyan is akad, amit újra át kellene gondolni – kezdi a beszélgetést a cégtulajdonos. Sajnos az ágazat továbbra is alapvető problémákkal küzd: gazdátlan maradt az építőipar, sőt az eddigi három irányítási helyhez – Belügyminisztérium, Nemzetgazdasági Minisztérium, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – negyedikként felsorakozott a Miniszterelnökség is. Ember legyen a talpán, aki eligazodik, hogy melyik ügyben, melyik szerv az illetékes. Nem változott a helyzet az illogikus rendeleteket illetően sem, gyakran egymásnak ellentmondóak a jogszabályok. Továbbra is problémákat okoz az egységes szabványok hiánya. Ezekről korábban sok szó esett, de előrelépés sajnos nem történt. Az ÉVOSZ összefoglalta a problémákat, sőt megoldási javaslatot is tett rájuk, ennek ellenére minden maradt a régiben. Nem kellene más, csupán kis akarat a Kormány részéről a rendrakásra.

- Ugyanakkor jó kezdeményezések is voltak, az e-napló bevezetése úgy tűnik, bevált legalábbis ami a kis-, közép- és nagyvállalatokat illeti. A mikrovállalkozások, az egyéni vállalkozók azonban egy újabb púpot kaptak ezzel a hátukra. A magánszemélyektől – főleg idős emberektől, akik nem értenek a számítógépekhez, nem igazán tudnak megfelelni a szabályozás által elvárt beruházói szerepnek -, nem várható el az elektronikus napló vezetése. Abból is látszik, hogy mindez vakvágányra futott, hogy máris kialakulóban van egy új vállalkozási forma – hasonlóan a pályázatírókhoz –, akik díj ellenében vállalják az e-napló vezetését. Egészen biztos, hogy nem ez volt a jogalkotói szándék. A kicsi projekteknél elegendő lenne csupán egy egyszeri regisztráció, amivel rögzíthető lenne az adott munka megkezdése.

- A problémákat célszerű lenne addig orvosolni, amíg a válságból való kilábalás időszakát éljük. Ha a gazdasági fellendülés felgyorsul, a munkák volumene megnő, azzal a gondok is megszaporodnak majd, és ugyan oda jutunk, ahonnan a válság előtt elindultunk.


A médiumokból egyre gyakrabban hallani örömteli híreket az építőipari növekedésről. Valóban érezhető már a fellendülés?

- 2013-hoz képest 30%-kal nőtt az árbevételünk, és az idei esztendő is biztatónak tűnik – válaszol a kérdésemre Grabarics Gábor. Úgy tűnik, a szerződéses állomány és a megkeresések száma is növekszik, bővülnek a vállalkozások, örvendetes módon közöttük szép számmal akadnak magyar cégek is. Egyre több ipari célú beruházás indul, melyeket az ipar fejlődése kényszerít ki, ami szintén pozitív hatással van az építőiparra.

- Belülről, a sűrűjéből – marketing oldalról - vizsgálva az elmúlt időszakot, azt látom, hogy most is keményen meg kell dolgoznunk a megrendeléseinkértveszi át a szót Kótai Henriett. Most viszont, mintha kicsit gördülékenyebbek lennének a folyamatok. Ugyancsak pozitívumként éljük meg, hogy sokkal jobb fogadókészséget tapasztalunk a megszólított új ügyfelek részéről. A korábbi évek nem kis fáradtsággal elvégzett marketing munkája megtérülni látszik. Nem volt hiábavaló mindaz, amit a recesszió idején ezen a téren elvégeztünk. A hab a tortán a 2014-es Business SuperBrands-díj volt, melynek nagyon tudtunk örülni. Ez számunkra, és a régi vagy új partnereinknek is egy megerősítés: jó úton járunk, és ezen az úton érdemes velünk tartani.

- Szerencsére egyre több a megkeresés, több a jónak ígérkező munka. Ma már mi is erősebben szűrünk, nem vállalunk el akármit, kerüljük a rizikós ügyfeleket, akiknél már az induláskor látszik, hogy nem lesz meg a fedezete a megrendelt munkára.

- Az idei év teljesítményére hatással lesz az is – folytatja a gondolatot Grabarics Gábor -, hogy mikor fognak megjelenni az új uniós pályázatok. Egyre inkább úgy tűnik, ki fogunk csúszni az évből a megvalósítás tekintetében. Egyelőre csak ígérgetések vannak, de a komolyabb pályázatokra még várni kell. Pedig nagyon mélyről indulnak az építőipar szereplői. A szervezett lakásépítés mélyponton van, megcsappant a kereskedelmi beruházások száma, a pláza-stop tovább fékezte az ilyen jellegű munkákat, az ipar még csak most kezd éledezni és az állami beruházások is váratnak magukra. Arra számítunk, hogy előbb-utóbb a hangsúly átterelődik majd az infrastrukturális beruházásokról a magasépítésre, ahol jóval kisebb keretekből is látványos eredményt lehet felmutatni. 10 milliárd forintnyi fejlesztés – ami egy vasútfelújításnál a minimum ráfordítás - már nagyon meglátszik egy-egy településen.


Nem kis teljesítmény, hogy a társaság képes volt a recesszió idején is megtartani a dolgozói létszámot, ez csak igazán keveseknek adatott az építőiparban. Miért volt kivétel a Grabarics Építőipari Kft.?

- Kellett ehhez az a fajta tulajdonosi hozzáállás, amit Gábor képvisel – indítja a gondolatot Henrietta. Vezetőként a válság kezdetétől azt hangsúlyozta: legfontosabb, hogy egyben tudjuk tartani a csapatot, a kitűnő szakembergárda ne széledjen szét.
- Persze ehhez a csapatra is legalább ugyan ilyen mértékben szükség volt – teszi hozzá gyorsan a cégvezető -, hiszen éppen azért, mert jó szakemberek dolgoznak nálunk, bármelyikük megállná a helyét másutt is. Ennek ellenére partnerek voltak abban, hogy ha a korábbinál szűkösebben is, szerényebb keretek mellett, de együtt tudjunk maradni. Persze eleinte úgy gondoltunk, a válság maximum egy évig fog tartani, aztán kettő, majd három, és ma már tudjuk, hogy öt évünk ment rá. De most, hogy a végéhez értünk, adott – az eddig bizony túlméretezett – infrastruktúra -, így könnyebben megyünk a csatába. A termelés volumenét oly módon növeljük, hogy a projekt-teamek számát gyarapítjuk, az infrastruktúránk ezt ki tudja szolgálni.

- A társaság jelenleg csúcslétszámmal működik – egészíti ki az elhangzottakat Kótai Henriett -, elértük a 200 fős dolgozói létszámot. Soha nem volt még korábban ennyi kollégánk, főleg műszaki szakemberekkel, mérnökökkel gyarapodtuk.


A Grabarics Építőipari Kft. az országhatáron túl, a német piacon is megjelenik építőipari kivitelezőként. Itt milyen eredményekről beszélhetünk?

- Németországban is sikeresek vagyunk. Kiegyensúlyozott piacon dolgozhatunk, és szerencsére folyamatosan kapunk megbízásokat Az elmúlt időszakban ott is beruháztunk, darut, és más építőipari gépeket, berendezéseket vásároltunk. A megtérülés tekintetében még mindig várakozó állásponton vagyunk, de bizakodással tekintünk a jövő felé – foglalja össze a német leányvállalat helyzetét a cégtulajdonos.


Milyen típusú, jellegű feladatokat vállalnak szívesen?

- A jó projekteket keressük, és azok szerencsére mindig akadnak – mondja mosolyogva Henrietta. Célzottan, a stratégiánknak, az infrastruktúránknak megfelelő feladatokra koncentrálunk, azt a volument keressük, amire berendezkedtünk, ahol a legjobbak tudunk lenni. Ezek a feladatok rendszerint a közbeszerzési vonalon, vagy az ipari létesítmények terén találhatóak. Ha egy munka igazán nekünk való, minden szempontból megfelel: jó a nagyságrendje, jó a megrendelő, jó a szakmai része is, akkor annak megszerzéséért nagyon keményen dolgozunk – mutat rá gondolkodásmódjuk lényegére a marketingvezető.